BRCGS S&D gecertificeerd
Deskundig advies
Duizenden artikelen direct uit voorraad
Prijzen excl. BTW Prijzen incl. BTW
Assortiment

Clean Desk policy maar hoe clean is jouw desk daadwerkelijk?

De selectie is aan uw winkelwagen toegevoegd.

Clean Desk policy maar hoe clean is jouw desk daadwerkelijk?

Een schoon kantoor, best prettig als ruimte waar je gemiddeld 8 uur per dag doorbrengt. Bij de meeste bedrijven is wel iemand in dienst om het kantoor schoon te houden. Helaas is het alleen soms zo dat schoonmakers niet aan apparatuur mogen zitten. Dat betekent dat je toetsenbord en muis niet vaak schoongemaakt worden. Voor veel mensen zijn de muis en het toetsenbord nu juist de twee items die je het meest gebruikt! Wij geven je graag wat tips om je bureau (en de items op je bureau) schoon te houden.
 

Je bureau bevat tot vijf (!) keer meer bacteriën dan een toiletbril. Door je bureau regelmatig af te nemen met desinfecterende doekjes hou je het bureaublad schoon en krijgen bacteriën geen kans om te overleven.

Heb jij je toetsenbord en muis al eens van dichterbij bekeken? De vele randjes en openingen zijn een perfecte verzamelplaats voor bacteriën. Door je toetsenbord en muis minimaal 1x per week te reinigen voorkom je dat bacteriën in je toetsenbord blijven overleven en dat etensresten in je toetsenbord verdwijnen. Bij een toetsenbord is het belangrijk goed te kijken naar wat voor soort schoonmaakartikel je gebruikt, een toetsenbord kan namelijk snel beschadigen. Door een luchtdrukspray te gebruiken spuit je vuil en stof weg vanonder je toetsen. Daarnaast kan je het toetsenbord en je muis reinigen met een antibacterieel doekje.

Iedere collega zit met zijn vingers aan de knoppen van de printer en dan kan je al voorspellen dat het niet bevordelijk is voor de hygiëne van een printer. De printer is ook net het apparaat dat vaak wordt overgeslagen bij de schoonmaakbeurt. Als je iedere week even een doekje over dit apparaat haalt dan hou je ook deze fris en schoon. Doe dit bij voorkeur met een microvezel doekje in combinatie met water en azijn.

Steeds meer worden headsets gebruikt in kantoren zodat je je handen vrij hebt. Echter, wanneer een headset gedeeld wordt verplaatst deze keer op keer van hoofd naar hoofd. Om de persoonlijke hygiëne te waarborgen is het daarom een beter idee om iedere medewerker een eigen headset te geven. 

De pen, het is maar de vraag of jij altijd de eerste eigenaar bent van de pen of dat de pen al meerdere keren is gebruikt. Pennen nodigen uit om op te bijten en worden voortdurend aangeraakt. Pennen gaan vaak het hele kantoor door en de vraag is waar de pen dan allemaal is geweest. Het is daarom slim om je eigen pen te gebruiken, voorzie een pen van je naam of gebruik een opvallende pen die je niet zo makkelijk kwijt raakt. 

Schoonmaken is niet het leukste klusje. Een enkeling wordt blij van schoonmaken maar over het algemeen wordt schoonmaken toch gezien als vervelend. Door gestructureerd op te ruimen en schoon te maken behaal je met minimale inspanning veel winst. 

Enkele tips:

- Doorbreek patronen:
Kom erachter waar rommel zich het snelste opstapelt en waarom? Door die plek structureel aandacht te geven voorkom je dat het vuil zich opstapelt. 
- Maak samen schoon:
Door regelmatig met je collega's het kantoor op te ruimen hou je het kantoor overzichtelijk en netjes, vele handen maken licht werk.
- Verspreid je taken:
Door de schoonmaakklussen op te delen ben je steeds maar een korte periode aan het schoonmaken.
- Clean as you go:
Ruim alles waar je klaar mee bent direct op. Zo voorkom je dat de rommel de overhand neemt.
- Zorg voor de juiste hulpmiddelen:
Met de juiste schoonmaakmiddelen behaal je het beste en snelste resultaat. Zorg dus dat wat jij nodig hebt om alles fris en schoon te houden (binnen handbereik) aanwezig is.

Een schoonmaaker in het bedrijf, handig! Dan hoef jij niets meer te doen toch? Door je bureau leeg achter te laten kunnen schoonmakers beter en sneller hun werk doen waardoor er ruimte overblijft voor punten die extra aandacht nodig hebben. Daarnaast hoeven zij geen tijd te besteden aan onnodige werkzaamheden zoals het verplaatsen van spullen. 

Een slechte hygiëne op kantoor kan serieuze klachten opleveren. Een vies kantoor of een rommelige omgeving heeft een negatieve invloed op de productiviteit. Heel veel werkplekken scoren hierbij nog beneden de maat dus.. schouders eronder en even een doekje in het sop!

Deze keuzehulp is tot stand gekomen met behulp van: Quantore- Worksmart Editie 02-2019

Terug naar het overzicht