BRCGS S&D gecertificeerd
Deskundig advies
Duizenden artikelen direct uit voorraad
Prijzen excl. BTW Prijzen incl. BTW
Assortiment

Waar moet je op letten bij het ontwerp van je verpakking?

De selectie is aan uw winkelwagen toegevoegd.

Waar moet je op letten bij het ontwerp van je verpakking?

Op het gebied van verpakkingsontwerp is tegenwoordig veel mogelijk. Zowel papieren als plastic verpakkingen kunnen uiteenlopend bedrukt worden, van eenvoudige bedrukkingen bestaande uit 1 kleur tot full color ontwerpen. Bij het ontwerpen van een verpakking bestaan veel aspecten om rekening mee te houden. Eerder schreven we al over de perfecte presentatie van foodverpakkingen. Naast de functie en de eigenschappen van de verpakking valt veel winst te behalen voor je product wanneer je rekening houdt met bijvoorbeeld de kleuren die je voor de verpakking gebruikt. Verpakkingen kunnen namelijk het humeur van de gebruiker beinvloeden en dat gebeurt helaas niet alleen in positieve zin.

Iedere kleur heeft een eigen betekenis en roept, bewust en onbewust, gevoelens op. Bij het kiezen van de kleur voor een verpakkig is het belangrijk om hierin een gerichte keuze te maken omdat de kleur van de verpakking verband kan houden met de populariteit en dus de verkoop van jouw product. Kleuren kunnen zowel een positieve als negatieve associatie oproepen, het is dus van belang om de kleur goed af te stemmen op het doel van de verpakking. Bij het verpakken van voedingsmiddelen is het extra belangrijk om te letten op de keuze van kleur.

 

  • Rood is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Maar ook de kleur van de liefde, passie en romantiek. Rood kan ook negatieve associaties hebben bijvoorbeeld: agressie, macht, pijn, gevaar en verbod. Rood roept urgentie op en is daarom (samen met oranje dat actie oproept) veel gebruikt bij acties. Kers, aardbei en tomaat zijn smaken die passen bij deze kleur. 
     
  • Blauw is de kleur van de lucht en de zee, rust en vrede. Blauw wordt gezien als kleur van vertrouwen. Door associaties met integriteit en oprechtheid wordt blauw veel gebruikt in zakelijke logo's. Blauw wordt vaak gebruikt voor producten die te maken hebben met frisheid en hygiëne, bijvoorbeeld bij tandpasta maar ook bij schoonmaakartikelen.
     
  • Geel is een vrolijke opvallende kleur. De kleur wordt gelinkt aan de zon, lente, zomer, energie, geluk en levenslust. De kleur geeft een gevoel van geluk, warmte en blijdschap. De kleur is wel 'aanwezig' en kan dus onrustig overkomen. Met geel worden daarom vaak accenten aangebracht zoals in een advertentie met een aanbieding. Qua voedingsmiddelen wordt bij de kleur geel vaak gedacht aan een smaak die met name zuur is.
     
  • Oranje staat voor vrolijkheid, plezier, kracht en energie. De kleur wordt in Nederland natuurlijk voornamelijk geassocieerd met Hollandse trots zoals Koningsdag of bij voetbal en andere sporten. Oranje is dus ook een veel gekozen kleur voor actiematige verpakkingen in deze periode(s). Koopjesjagers vallen ook eerder voor deze kleur die vaak actiematig gebruikt wordt.
     
  • Groen is een rustige kleur die vooral geassocieerd wordt met milieu, natuur, gezondheid, versheid en vertrouwen. Groen wordt vaak gekozen voor biologische artikelen. De smaak munt wordt vaak in verband gebracht met deze kleur.
     
  • Wit is een veelgebruikte kleur bij verpakkingen. Wit straalt schoonheid, stilte, puurheid, zuiverheid, netheid en kalmte uit. De kleur is basic en zorgt ervoor dat andere kleuren extra in het oog springen. Wit komt voor op verpakkingen met een strak vormgegeven design. Een minpuntje aan het gebruik van wit is het feit dat wit wat saai kan overkomen. 
     
  • Zwart kent associatie met de nacht en mysterie. De kleur wordt vaak gekozen in het luxere segment en staat voor stijl en elegantie maar kan ook in een context van een rebels karakter worden gebruikt. Door de juiste keuze van materiaal en afwerking kan deze kleur precies het imago geven wat bij het product of merk past. 
     
  • Roze wordt gezien als lieve kleur en speels. De zachte tinten zijn kalmerend en energievol, vrolijk en zoet. De kleur wordt vaak gebruikt bij producten voor vrouwen en meisjes en in relatie tot producten die te maken hebben met de liefde. De kleur roze wordt over het algemeen verwacht bij producten met een zoete (suiker) smaak.
     
  • Grijs is een kleur die vaak geassocieerd wordt met saaiheid. Donkergrijs daarentegen wordt vaker als luxe bestempeld. Op het gebied van verpakkingen kan het een mooie neutrale basiskleur zijn in combinatie met andere kleuren of statig zwart.
     
  • Bruin is een opkomende kleur. De kleur van hout en aarde geeft een neutraal en duurzaam gevoel. Bruin kraft is niet voor niets een duidelijke trend op het gebied van verpakkingen en wordt vaak gebruikt in combinatie met groen voor biologische producten. Ook in combinatie met wit en zwart wordt er steeds vaker voor bruin kraft gekozen. 
     
  • Paars wordt vaak in verband gebracht met spirituele context. Het is een luxe stijlvolle kleur die opbeurend en kalmerend werkt. De smaak die het beste past bij deze kleur is druif. 

bron: beeldbalie.nl

1

Verpakkingen kunnen je humeur beinvloeden. Van een mooie verpakking kan je heel vrolijk worden. Het design van een verpakking kan zelfs een reden zijn om een artikel wel of niet te kopen. Hoe meer aandacht er aan de verpakking besteed is hoe meer deze gewaardeerd wordt. Om teleurstelling bij consumenten te voorkomen moet je ervoor zorgen dat de verpakking goed aansluit bij de verwachting van de consument.  Een heel luxe product kan zijn status verliezen door een verpakking die goedkoop oogt.

Een verpakking heeft vaak maar een beperkte ruimte om informatie op te delen. De vereiste informatie zorgt vaak voor een uitdaging om de verpakking goed leesbaar te houden.Wil je voorkomen dat een consument een extra device nodig heeft om over de aanvullende informatie te beschikken zoals bijvoorbeeld een QR-code dan kan een multi layer etiket uitkomst bieden. Dit etiket bestaat uit meerdere lagen waarop aanvullende informatie een plek kan krijgen.

Met etiketten kan je ook het bedrukken van de verpakking slim anders aanpakken. Door te kiezen voor een transparant etiket creeer je een illusie dat een verpakking bedrukt is. De etiketten zijn dusdanig transparant waardoor het lijkt of de verpakking bedrukt is. Deze manier van product labeling wordt bijvoorbeeld veel gebruikt op shampoo flessen.

Op het gebied van etiketten zijn verschillende mogelijkheden. Diverse opties om de etiketten af te werken maken het etiket een steeds belangrijker onderdeel van verpakkingsdesign. 

Het aantal influencers groeit met de dag: accounts met een groot bereik en een hoog aantal volgers. Een aantrekkelijke foto van een influencer wordt vaak gedeeld en kan ervoor zorgen dat volgers het product ook leuk gaan vinden en vooral heel graag zelf willen hebben. Het is natuurlijk een prestatie op zich als jouw product(verpakking) belangeloos wordt gedeeld maar tegenwoordig worden influencers steeds meer ingezet door bedrijven om producten te promoten en naamsbekendheid te genereren. De influencer krijgt hiervoor dan een financiele vergoeding of maakt promotie in ruil voor producten. Het kan dus zeker lonen om te investeren in een verpakking die er fantastisch uitziet en een graag gewild item in het interieur wordt. 

Op de foto hieronder zie je een soort foto die veel gedeeld wordt op Instagram: een beker van een bekende koffieketen met daarop een handgeschreven naam.

Op zoek naar een maatwerkverpakking voor jouw product? Wij hebben jarenlange ervaring op het gebied van food en verzendverpakkingen. Bekijk ons overzicht van vers verpakkingen en verzendverpakkingen of neem contact op met onze verpakkingsspecialisten.

Terug naar het overzicht