Keuzehulp

Ergonomische hulpmiddelen

Een aanzienlijk deel van de totale verzuimduur in het bedrijfsleven is te wijten aan RSI gerelateerde klachten. Ergonomische hulpmiddelen kunnen uitkomst bieden om deze klachten te laten afnemen en grotendeels te voorkomen. Onderstaande keuzehulp is een leidraad om een antwoord te krijgen op de vraag welke ergonomische hulpmiddelen bij jouw werkhouding kunnen passen. 

Ergonomische muis

Heb je klachten die op RSI (Repetitive Strain Injury) lijken? Pijn in de pols, koude vingers, zeurende pijn of zelfs een doof gevoel en krachtverlies in de hand? Wanneer je intensief gebruik maakt van een muis kunnen deze klachten snel opspelen en toenemen. Helaas duurt het herstel lang als kleine spieren en pezen eenmaal overbelast zijn geraakt. Een aanzienlijk deel van de totale verzuimduur is te wijten aan dit soort klachten. Gelukkig is dat niet nodig, deze klachten kunnen namelijk makkelijk voorkomen worden door het gebruik van een ergonomische muis. Reden te meer om je te verdiepen en te investeren in zo'n muis.

De natuurlijke stand van de hand
Handen hebben van nature een bepaalde stand, dit is de stand waarin je hand staat wanneer je iemand de hand schudt. Door het gebruik van deze speciale ergonomische muis zorg je ervoor dat je hand ook tijdens muisgebruik in deze houding blijft. Door het aannemen van deze houding worden kleine spieren en pezen ontlast en wordt de doorbloeding bevordert. De muis zorgt ervoor dat ongunstige muisbewegingen worden voorkomen en de bediening zorgt voor minimale spierspanning in de onderarm en schouder.

Ergonomische muis
De vorm van de muis is om dit te bereiken niet zoals je gewend bent van een muis. De muis ziet er in eerste instantie er misschien wat raar en oncomfortabel uit. Deze bijzondere vorm heeft als doel om de natuurlijke stand van de hand te behouden en om spierspanning te voorkomen en daarom heeft de muis ook een ondersteunend design. De hoek van de muis is groot om ervoor te zorgen dat je de muis beweegt vanuit de arm in plaats van uit de pols. Tot slot zijn ergonomische muizen ook verkrijgbaar in verschillende maten, iedere hand is anders dus zowel voor kleine als grote handen is er een passende muis.

Richtlijnen
Gezond gebruik van de muis is niet per definitie gegarandeerd bij het gebruik van deze ergonomische muis. Het is belangrijk om de volgende richtlijnen te volgen:
- Beweeg de muis vanuit de gehele arm
- Gebruik de muis dicht bij het lichaam
- Ondersteun de onderarm tijdens gebruik
- Plaats de muis in het verlengde van de onderarm
- Neem regelmatig korte pauzes, dit kan zelfs geautomatiseerd worden. 

Ergonomische toetsenborden

Naast de muis is het toetsenbord de meest gebruikte tool bij werk dat achter een computer plaats vindt. De repeterende beweging die gemaakt wordt bij typen kan snel leiden tot overbelasting van handen, polsen en armen. Daarnaast heeft typen een statische belasting op je spieren in nek en schouders. Een ergonomisch toetsenbord kan de oplossing bieden. 

Een toetsenbord dat niet ergonomisch is heeft een aantal grote nadelen. Doordat de onderarmen continu in gedraaide houding staan is er een extra belasting op de onderarmspieren. De knik in de polsen is belastend voor de pezen in je polsen. Door de hoogte van de standaard toetsenborden worden je handen tijdens het typen in een onnatuurlijke hoek geplaatst ten opzichte van de natuurlijke houding van je handen. Wanneer je een rechtshandige muis gebruikt moet je door de indeling van het toetsenbord onnodig ver opzij rijken wat tot overbelasting in de schouder en pols kan leiden.

Een ergonomisch toetsenbord zorgt ervoor dat je handen en polsen in een natuurlijke houding staan en de reikafstand is minimaal. De bediening van het gehele toetsenbord zorgt voor minimale spierspanning in handen van de pezen in de hand. Ergonomische toetsenborden kunnen om dit te bereiken een ietwat afwijkend uiterlijk hebben ten opzichte van de ouderwetse toetsenborden. Zo bestaan er compacte, gesplitste en zelfs verticale toetsenborden.

Richtlijnen
Gezond gebruik van de muis is niet per definitie gegarandeerd bij het gebruik van een ergonomisch toetsenbord. Het is belangrijk om de volgende richtlijnen te volgen:
- Typ met tien vingers
- Ondersteun de armen op hoogte van de ellebogen laat hierbij je schouders hangen
- Zorg ervoor dat de handen tijdens het typen op ellebooghoogte zijn
- Typ met rechte polsen
- Klap de pooltjes in zodat je toetsenbord zo dun mogelijk is
- Laat je handen met enige regelmaat rusten
- Neem regelmatig korte pauzes

Ergonomisch staan

Je hebt een bureaustoel nodig om prettig te zitten, een Gymba om prettig te staan. De Gymba activeert spieren in je rug, benen en buik. Door op de Gymba te staan sta je rechter en hierdoor verminderen rugklachten aanzienlijk. Door op het Active Board Gymba te staan wanneer je in een staande positie werkt heb je altijd een juiste houding. Het is aan te raden om iedere werkdag meerdere keren staand te werken. 

Zitinstructie

We zitten gemiddeld 9.6 uur op een doordeweekse dag. Op de momenten dat je zit is het belangrijk dat je stoel goed ingesteld is.

Lees verder > 

Zit-sta bureau

Wanneer je een kantoorbaan hebt en de hele dag achter een bureau zit kan het lastig zijn om genoeg beweging te krijgen. Een zit-sta bureau kan uitkomst bieden!
Lees verder > 

Merken

Specialist

Annabel Lampert

Accountmanager Projectinrichting

Mail
Bel
Stuur bericht
© 2019 Weststrate - Alles voor kantoor, alle verpakkingen
Beoordelingen van onze klanten: 8.3 / 10 - 281 beoordelingen
Realisatie: Urban Heroes
Om Weststrate goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid Sluiten

Installeer deze webapp op je apparaat: druk op en kies dan: Toevoegen op beginscherm