BRCGS S&D gecertificeerd
Deskundig advies
Duizenden artikelen direct uit voorraad
Prijzen excl. BTW Prijzen incl. BTW
Assortiment

Verzendverpakkingen voor webshops: 7 dingen om op te letten

De selectie is aan uw winkelwagen toegevoegd.

Verzendverpakkingen voor webshops: 7 dingen om op te letten

Als eigenaar van een (web)winkel doe je er alles aan om een goede indruk achter te laten bij je klanten. Maar, hoe zit het met je verpakkingsmateriaal? Je vraagt jezelf waarschijnlijk af waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste verzendverpakking. Moet de verpakking veel bescherming bieden, gemakkelijk te openen te zijn of je product juist op mooie wijze te presenteren? Je wil voorkomen dat de verzendverpakking een hoge kostenpost vormt maar je wil er tegelijkertijd voor zorgen dat de verpakking efficiënt is en je producten goed beschermt.

Wij geven 7 tips voor zowel kleine als grote webshops: hier moet je op letten bij het kiezen van een slimme verzendverpakking.

Door de juiste verzendverpakking te kiezen voor het product bespaar je aanzienlijk op de inpaktijd. Bespaar niet direct op verpakkingsmateriaal, maar kies vooral de juiste materialen om je producten te verpakken. Kies voor een verpakking die ongeveer even groot is als het product. Zo beperk je de bewegingsruimte tot een minimum, heb je minder opvulmateriaal nodig en voorkom je dat de inhoud gaat schuiven of beschadigd raakt.

Ga voor verzendverpakkingen die efficiënt zijn in gebruik, niet alleen bij het inpakken maar ook voor de klant. Neem bijvoorbeeld verzenddozen met een zelfklevende plakstrip en scheurrand. Hiermee bespaar je niet alleen op de inpaktijd, maar ook op materiaal. Je hebt geen tape meer nodig en klanten kunnen de verpakking eenvoudig openen en eventueel retourneren. Wil je het verpakkingsproces nog verder optimaliseren? Kies dan voor een op maat gemaakte (gestanste) doos of een doos met autolock bodem. Deze doos vouw je in een handomdraai, klaar om de producten te verpakken.

Door een aanpassing in het verpakkingsproces kun je maar liefst 30% besparen op verpakkingstijd. Het is dus zeker de moeite waard om samen met onze verpakkingsspecialisten te kijken naar je verpakkingsproces.

Hoe zorg je ervoor dat het product onbeschadigd aankomt bij je klanten? Het primaire doel van een verzendverpakking is veelal bescherming van het product. Kies daarom voor een verzendverpakking met de juiste draagkracht en materiaaldikte, want: hoe minder schade, hoe minder retourartikelen je ontvangt die leiden tot extra kosten.

Breekbare inhoud? Zet letterlijk ‘breekbaar’ of ‘fragiel’ op de verzendverpakking dan weet de vervoerder dat hij het pakket met zorg moet behandelen. Je kunt dit gemakkelijk aangeven met bedrukt tape, een goede stempel of een duidelijke bedrukking op de doos. Kies daarnaast voor een verpakking waarbij het product stevig is verpakt en niet kan schuiven. Dit kan door middel van een verzendverpakking met inlays of fixeerfolie. Noppenfolie, schuimfolie of opvulmateriaal kunnen ook extra bescherming bieden.

Naast kwetsbaarheid van het product moet je ook rekening te houden met de verzending. Waar ga je de pakketten naartoe sturen? Gaan de producten de hele wereld over? Dan zal de verzendverpakking aan andere eisen moeten voldoen dan wanneer het pakket binnen de grenzen blijft. Temperatuurverschillen, vocht of de manier waarop het pakket wordt verzonden hebben veel effect op de verpakking. Wanneer je de producten per post wilt verzenden kun je het beste kiezen voor een verzendenvelop of brievenbusdoosje. Per pakketdienst kun je beter gaan voor een stevige verzenddoos en verpakkingsdozen bestellen.

In wat voor verzendverpakking verstuur jij je de producten? Gebruik je een standaardverpakking of een maatwerkverpakking met een mooie bedrukking? Een verzendverpakking is meer dan een doosje, een manier waarmee je jouw bedrijf kunt presenteren! Als (web)winkel kun je voor een tweede keer een eerste indruk maken. Eerst via de website, vervolgens via de bestelling die je klant ontvangt en opent. Wanneer de verzendverpakking aansluit op de webshopshopbeleving en de sfeer van je merk, ontstaat bij het uitpakken van het bestelde product een wow-effect. Het is een meerwaarde als het pakket dat bezorgd wordt er prachtig uitziet. Zou jij niet blij worden als de postbezorger je een pakketje geeft dat er prachtig uitziet? Zet je verzendverpakking dus slim in als marketingtool om jouw bedrijf van de markt te onderscheiden en herhalingsaankopen te stimuleren. Een mooier praktijkvoorbeeld dan de doosjes van Coolblue is er bijna niet.

Afhankelijk van hoeveel verzendverpakkingen je nodig hebt zijn er verschillende manieren om de verzendverpakking te personaliseren. Aan basisverpakkingen zijn extra's toe te voegen zoals etiketten of bedrukte tape. Een slimme keuze wanneer je net met een webshop begint. Bij grote afname is het interessanter om te kiezen voor een luxe verzendpakking of gepersonaliseerde maatwerkverpakking. Hiermee kun je je merk versterken en onderscheiden.

Een duurzame verzendverpakking trekt de aandacht van de milieubewuste en geïnformeerde klanten. Een verzendverpakking is niet alleen een kostenpost maar draagt bij aan het imago. Het reduceren van verpakkingsmateriaal en afval is vandaag de dag een veel besproken thema. Ga daarom voor een duurzame verpakking want er zijn voldoende mogelijkheden, van recyclebaar materiaal tot het hergebruiken van een verpakking. Golfkarton is bijvoorbeeld erg duurzaam, want het wordt grotendeels gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Ook het bedrukken van een doos van golfkarton is milieuvriendelijk. De inkt is op waterbasis en de gebruikte lijm wordt gemaakt van zetmeel. Bovendien wordt in Nederland papier en karton merendeels apart ingezameld. Daarnaast zijn er ook andere duurzame verpakkingsalternatieven: Bijvoorbeeld een kunststof verzendenvelop vervaardigd uit recycled PET materiaal, een milieuvriendelijke verzendzak of een verzendverpakking vervaardigd uit zetmeel.

Ga voor efficiëntie en kies voor één totaalleverancier voor al jouw verzendverpakkingen en toebehoren. Bij Weststrate kun je niet alleen terecht voor kartonnen dozen, maar ook voor folies, schuimfolie, verpakkingstape en alle andere verzendverpakkingen. Daarom zit je bij ons niet vast aan één type verpakkingsmateriaal, maar kunnen wij met jouw verpakkingsvraagstuk alle kanten op. We kunnen verpakkingsmaterialen combineren tot dozen met complete inlays of fixeerfolies. Met al deze producten kunnen wij een totaaloplossing voor uw verpakkingsvraag bieden.

Onder ‘totaalleverancier’ rekenen wij niet alleen het leveren van een breed assortiment, maar ook een adviesrol. Onze verpakkingsspecialisten weten alles van verpakkingsmateriaal en kunnen je adviseren over jouw verpakkingspakket. Hiermee heb je één aanspreekpunt, één levering en één factuur. En mocht je bedrijf of webshop zich steeds verder uitbreiden, vervullen we ook graag een logistieke functie. Wij beschikken namelijk over ongeveer 20.000 palletplaatsen, waardoor we je voorraadbeheer kunnen bijhouden en op afroep kunnen leveren.

6 - Verzendverpakking met eenvoudige retourmogelijkheid

Op het gebied van after sales valt veel winst te behalen met een goede verzendverpakking. Wanneer een bestelling retour gestuurd moet worden kan dit proces met de juiste verzendverpakking geoptimaliseerd worden. We hebben bijvoorbeeld verzendverpakkingen die hersluitbaar zijn of voorzien zijn van een retourstrip. Op deze manier kunnen klanten eenvoudig retourneren. Zo blijven de producten ook tijdens retourzending optimaal beschermd.

Om de bestelling verzendklaar te maken zijn er vaak nog extra producten nodig. Bijvoorbeeld labels, omsnoeringsband, etiketten. Worden pakketten met de hand ingepakt of met een verpakkingsmachine?  Wij kunnen voorzien in beschermende en sluitmaterialen voor zowel handmatige als machinale verwerking.

Op zoek naar maatwerk verzendverpakking voor je product? Wij hebben alle kennis in huis: van innovatieve verzendverpakkingen en verpakkingsmateriaal tot de laatste verpakkingstrends. Bekijk ons overzicht van verzendverpakkingen voor het kopen van verpakkingsmateriaal of neem contact op met onze verpakkingsspecialist.

Terug naar het overzicht