Waar moet je op letten bij het ontwerp van je verpakking?
Op het gebied van verpakkingsontwerp is tegenwoordig veel mogelijk. Zowel papieren als plastic verpakkingen kunnen uiteenlopend bedrukt worden, van eenvoudige bedrukkingen bestaande uit 1 kleur tot full color ontwerpen. Bij het ontwerpen van een verpakking bestaan veel aspecten om rekening mee te houden. Eerder schreven we al over de perfecte presentatie van foodverpakkingen. Naast de functie en de eigenschappen van de verpakking valt veel winst te behalen voor je product wanneer je rekening houdt met bijvoorbeeld de kleuren die je voor de verpakking gebruikt. Verpakkingen kunnen namelijk het humeur van de gebruiker beinvloeden en dat gebeurt helaas niet alleen in positieve zin.
Iedere kleur heeft een eigen betekenis en roept, bewust en onbewust, gevoelens op. Bij het kiezen van de kleur voor een verpakkig is het belangrijk om hierin een gerichte keuze te maken omdat de kleur van de verpakking verband kan houden met de populariteit en dus de verkoop van jouw product. Kleuren kunnen zowel een positieve als negatieve associatie oproepen, het is dus van belang om de kleur goed af te stemmen op het doel van de verpakking. Bij het verpakken van voedingsmiddelen is het extra belangrijk om te letten op de keuze van kleur.
bron: beeldbalie.nl
Verpakkingen kunnen je humeur beinvloeden. Van een mooie verpakking kan je heel vrolijk worden. Het design van een verpakking kan zelfs een reden zijn om een artikel wel of niet te kopen. Hoe meer aandacht er aan de verpakking besteed is hoe meer deze gewaardeerd wordt. Om teleurstelling bij consumenten te voorkomen moet je ervoor zorgen dat de verpakking goed aansluit bij de verwachting van de consument. Een heel luxe product kan zijn status verliezen door een verpakking die goedkoop oogt.
Een verpakking heeft vaak maar een beperkte ruimte om informatie op te delen. De vereiste informatie zorgt vaak voor een uitdaging om de verpakking goed leesbaar te houden.Wil je voorkomen dat een consument een extra device nodig heeft om over de aanvullende informatie te beschikken zoals bijvoorbeeld een QR-code dan kan een multi layer etiket uitkomst bieden. Dit etiket bestaat uit meerdere lagen waarop aanvullende informatie een plek kan krijgen.
Met etiketten kan je ook het bedrukken van de verpakking slim anders aanpakken. Door te kiezen voor een transparant etiket creeer je een illusie dat een verpakking bedrukt is. De etiketten zijn dusdanig transparant waardoor het lijkt of de verpakking bedrukt is. Deze manier van product labeling wordt bijvoorbeeld veel gebruikt op shampoo flessen.
Op het gebied van etiketten zijn verschillende mogelijkheden. Diverse opties om de etiketten af te werken maken het etiket een steeds belangrijker onderdeel van verpakkingsdesign.
Het aantal influencers groeit met de dag: accounts met een groot bereik en een hoog aantal volgers. Een aantrekkelijke foto van een influencer wordt vaak gedeeld en kan ervoor zorgen dat volgers het product ook leuk gaan vinden en vooral heel graag zelf willen hebben. Het is natuurlijk een prestatie op zich als jouw product(verpakking) belangeloos wordt gedeeld maar tegenwoordig worden influencers steeds meer ingezet door bedrijven om producten te promoten en naamsbekendheid te genereren. De influencer krijgt hiervoor dan een financiele vergoeding of maakt promotie in ruil voor producten. Het kan dus zeker lonen om te investeren in een verpakking die er fantastisch uitziet en een graag gewild item in het interieur wordt.
Op de foto hieronder zie je een soort foto die veel gedeeld wordt op Instagram: een beker van een bekende koffieketen met daarop een handgeschreven naam.
Op zoek naar een maatwerkverpakking voor jouw product? Wij hebben jarenlange ervaring op het gebied van food en verzendverpakkingen. Bekijk ons overzicht van vers verpakkingen en verzendverpakkingen of neem contact op met onze verpakkingsspecialisten.