Keuzehulp

De oplossingen voor de don'ts op het gebied van verpakkingen

Een passende goed beschermende verpakking is de beste investering in je product, het moet er tenslotte voor zorgen dat het product vervoerd kan worden zonder onderweg te beschadigen. Toch gaat er nog wel eens wat mis op het gebied van verpakken met als gevolg dat je pakket onderweg beschadigd raakt en dat is nou net het moment dat je er zelf geen invloed meer op hebt. Tot de klant contact opneemt... Voorkomen is beter dan genezen! Hoe? Lees snel verder in deze keuzehulp hoe je van de don'ts op verpakkingsgebied een absolutie 'do' maakt.

Een verpakking niet hergebruiken, waarom niet? Dit is toch juist beter voor het milieu? Niet wanneer dit betekent dat een product beschadigt of kapot gaat (en dus afval wordt) of wanneer een pakket tweemaal dezelfde weg moet afleggen om de klant te bereiken. Dan was een investering in een beschermende goed passende verpakking toch een minder milieubelastende en kostenbesparende oplossing geweest. Direct op zoek naar de perfecte doos? Lees dan hier verder in onze keuzehulp.

Gebruik niet overmatig materialen om de verpakking te sluiten. Dicht is dicht. Door de verpakking volledig dicht te plakken, sealen of te omsnoeren maak je naast overbodig veel kosten aan verpakkingsmaterialen ook de klant niet blij. Een doos waarbij het een hele onderneming is om deze open te maken zal de klant zich ergeren en moet daarnaast zelf al dit materiaal ook weer ergens kwijt. Het risico bestaat dat de ontvanger materialen gaat gebruiken zoals een scherp mes of een schaar die juist de inhoud onnodig beschadigen. 

Lees hier alles over tape
Lees hier alles over omsnoeringsband

Opvulmateriaal is een verpakkingsartikel dat wanneer het op de juiste manier gebruikt wordt een absolute meerwaarde in je verpakking heeft. Allereerst is het van belang om het juiste opvulmateriaal te kiezen, het materiaal moet het product voldoende beschermen maar het moet niet nadelig zijn ten opzichte van het product of voor de ontvanger die overlast heeft van het gebruikte opvulmateriaal. Alles over verschillende soorten opvulmateriaal en de juiste toepassing lees je in onze keuzehulp over opvulmateriaal.

Dozen kopen
Kartonnen doos
Dozen formaten
Palletzending
Brievenbusdoosjes

Een enorme doos en de inhoud is slechts een kwart hiervan. Er is geen grotere verpakkingsfout dan deze; door een te grote doos te gebruiken maak je meer kosten om het product te verpakken. Een grotere doos is duurder en heeft meer opvulmateriaal nodig, daarnaast zijn de kosten om een grotere doos te verzenden hoger en wordt de transportcapaciteit lager doordat de bezorger minder pakketten in één keer kan vervoeren. Wanneer de klant het pakket ontvangt zal hij vooral overvallen zijn door de enorme grootte van de verpakking en onbegrip tonen voor deze keuze omdat de verpakking niet in verhouding staat met de inhoud. En daarnaast moet de ontvanger de verpakking uiteindelijk ook weer recyclen. Wil jij de klant hiermee opzadelen? Het is de investering waard om te kiezen voor meerdere formaten dozen zodat de uiteindelijke overgebleven ruimte minimaal opgevuld hoeft te worden. Daarnaast bestaan er dozen die zich aan de hoogte van de inhoud aan kunnen passen. Passen de producten zonder grote doos ook door de brievenbus? Kies dan voor een stevig brievenbusdoosje, dat scheelt ook nog in verzendkosten! Meer weten over verzendverpakkingen? Lees hier alles over de mogelijkheden. 

Het staat onverzorgd en slordig als een klant zijn factuur of het retourformulier beschadigd in de doos vindt. De meest goedkope oplossing om dit te voorkomen is door de producten onderop in de doos te leggen maar het kan natuurlijk voorkomen dat je een bedankkaartje of flyer aan je bestelling wil toevoegen. Het liefst wil je dat de klant deze als eerste onbeschadigd tegenkomt. Door gebruik te maken van een paklijstenvelop aan de buitenzijde van de doos kan je belangrijke documenten als een factuur of retourformulier beschermd toevoegen aan de zendig, gebruik je deze aan de binnenzijde van de klep dan ziet de klant dit als eerste. Het is natuurlijk ook een optie om dit soort documentatie bij te voegen in een envelop of een cadeauzakje. Sluit vooral niet teveel overbodige documentatie bij, dit kan door de klant als hinderlijk worden ervaren. Een optie is bijvoorbeeld om de factuur in de mail bij te voegen en een online retourmogelijkheid aan te bieden. Zo gaat alle aandacht naar de documenten die een functie (retouretiket) of attentiewaarde (bedankkaartje/brochure) hebben voor de klant.

Zodra je het pakket overdraagt aan de transporteur ben je zelf alle controle over het pakket kwijt, gelukkig zijn er tegenwoordig enorm veel mogelijkheden om je zending te traceren en te volgen. Mits je pakket de juiste gegevens bevat óm te volgen... Zorg er altijd voor dat pakketten duidelijk gelabeld zijn met het adres en de barcode om de zending te volgen. Wanneer de etiketten niet scanbaar of onleesbaar zijn loop je direct risico op vertraging of zelfs een zoekgeraakt pakket. Zorg er daarom altijd voor dat je leesbare etiket blijft plakken in plaats van dat je pakket blijft plakken tijdens het transportproces. Lees meer over etiketten in onze keuzehulp.

Is een bedrukte verpakking onnodig en eigenlijk heel overbodig? Nee juist niet. Met een bedrukte verpakking geef je een extra visitekaartje van je bedrijf af. Een verpakking met een mooi design is natuurlijk net wat leuker om te ontvangen en uit te pakken. Daarnaast wordt je verpakking gedurende het hele verzendproces opgemerkt, een goede manier om extra reclame te maken. Door te kiezen voor een verpakking op maat zal de verpakking qua formaat en stevigheid ook perfect aansluiten op de inhoud. Daarnaast is het mogelijk om te kiezen voor verschillende verwerkingsmogelijkheden en sluitingen. Alles om het verpakkingsproces zo optimaal en kostenefficient te laten verlopen. Meer weten over gepersonaliseerde verpakkingen? Lees dan snel verder in een van onze keuzehulpen:

Meer weten over bedrukte kartonnen dozen?
Meer weten over bedrukte brievenbusdozen?
Meer weten over bedrukt tape?
Meer weten over het ontwerp van je verpakking?

Specialist

Lisa van Duijnhoven

Accountmanager Innovaties

Mail
Bel
Stuur bericht
© 2020 Weststrate - Alles voor kantoor, alle verpakkingen
Beoordelingen van onze klanten: 8.3 / 10 - 296 beoordelingen
Realisatie: Urban Heroes

Installeer deze webapp op je apparaat: druk op en kies dan: Toevoegen op beginscherm